Un viitor Jaguar, care poate monitoriza undele cerebrale, evalua starea de sănătate a conducătorului auto și îi poate anticipa acțiunile. Chiar dacă sună incredibil de futurist, toate aceste elemente fac parte din diferitele proiecte la care Jaguar Land Rover lucrează în prezent, în scopul de a face mașinile sale mai inteligente și mai sigure. Știrea privind ambițiosul proiect a fost transmisă astăzi pe un post de televiziune, după ce săptămâna trecută Jaguar Land Rover anunța că lucrează la dezvoltarea unor senzori ce ar putea detecta gropile din asfalt.
„Noi credem că unele dintre tehnologiile utilizate în prezent, în industria aerospatială și în medicină ar putea contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere, dând un alt sens experienței șofatului”, a declarat Wolfgang Epple, directorul departamentului de cercetare și tehnologie al Jaguar. ” Proiectele de cercetare investigheaza cum am putea exploata aceste tehnologii în beneficiul clienților noștri și al altor participanți la trafic.”
Monitoarele de activitate cerebrală, ritm cardiac și respirator ne-ar putea indica dacă un conducător auto este vigilent
Tehnologia de monitorizare a undelor cerebrale este cea care sună cel mai incredibil din întregul pachet.
Jaguar vrea ca mașinile sale să poate aprecia dacă o persoană este atentă la drum sau visează cu ochii deschiși, astfel încât să poată încerca să îi atragă atenția conducătorului auto, dacă sesizează că acesta își pierde concentrarea. Se spune că este posibil prin monitorizarea undelor cerebrale să aflăm dacă o persoană este obosită sau distrasă. Principală problemă, în afară de cele care țin de fiabilitate, este că monitoarele actuale de unde cerebrale implică utilizarea unor căști. Jaguar spune că ar trebui să fie în măsură sa monitorizeze undele cerebrale prin intermediul senzorilor integrați în volan. Se pare că se încearcă adaptarea tehnologiei deja utilizată de NASA, pentru monitorizarea concentrării piloților.
La fel cum benzile rezonatoare aplicate pe carosabil în zonele cu risc mare avertizează conducătorii auto că părăsesc zonă de siguranță, Jaguar susține că sistemele de avertizare incorporate prin vibrații transmise în pedale sau volan, vor atenționa conducătorul auto să-și corecteze postura și să-și revizuiască stilul de condus pentru a evita posibile accidente (poate preveni adormirea la volan).
Dacă sistemul nu va funcționa, s-ar putea să apeleze la icoane de avertizare și sunete. Această îmbunătățire ar putea fi cu siguranță de ajutor în prezent, dar Jaguar își imaginează că va fi de o deosebită importanță în viitor, când va pune în vânzare mașini autonome. Mașina ar putea să predea controlul conducătorului auto la un moment dat și acesta trebuie să fie pregătit.
Există și interesul de a evalua starea de sănătate a conducătorilor auto, prin monitorizarea ritmului cardiac și respirator. Momentan se testează un senzor medical, care să poate fi încorporat în scaun și cu ajutorul căruia să se poată efectua aceste monitorizări, prin intermediul vibrațiilor. Jaguar speră că senzorii vor fi în măsură să detecteze „ un colaps” și să-i furnizeze mașinii suficiente informații pentru a știi când o persoană nu este în stare să conducă (ar fi o idee bună redirijarea autonomă a traseului către primul spital din apropiere, în acel moment). Încă un aspect adițional uimitor: Jaguar își imaginează că mașina ar putea spune când conducătorul auto este puțin stresat și ar putea adapta mediul ambiant din habitaclu pentru a-l ajuta să se relaxeze (modificarea intensității luminoase a instrumentelor de bord, a schemei de clima, ajustarea intensității volumului la sistemul de sonorizare, etc).
Alte proiecte vizează creșterea vigilenței conducătorilor auto pe termen scurt.
În timp ce aceste două proiecte de cercetare sunt parțial axate pe garantarea deplasării autonome în condiții de siguranță, Jaguar detaliază alte două proiecte, care sunt destinate pentru vehiculele existente. Unul constă în dezvoltarea unei pedale de accelerație digitală care să poată vibra, în scopul de a atenționa conducătorul auto în cazul depășirii limitei de viteză sau când senzorii mașinii interpretează iminența unei coliziuni cu un alt vehicul.
Celălalt proiect constă în dezvoltarea unui sistem ce ar îngloba camere video cu senzori de mișcare și ar avea o conexiune în timp real cu celelalte sisteme, în speță computerul mașinii, astfel încât sistemul poate învață și anticipa mișcările șoferului și intenția acestui de a acționa diverse accesorii aflate pe panoul de control al bordului, dând acestuia și o senzație tactilă, prin intermediul ultrasunetelor și semnalizând astfel că acea comandă a fost anticipată și îndeplinită.
Acest fapt ar putea reduce pentru scurt timp, distragerea atenției șoferului (în urma testelor, Jaguar afirma că viteza de selecție a butonului a crescut cu 22%), dar în cazul în care nu va funcționa va fi mult mai frustrant și se va dovedi o pierdere de timp.
Nu este clar cât de înaintate sunt aceste proiecte dar unele dintre ele sunt evident destinate autoturismelor din viitor. Totuși, detaliile puse la dispoziție de Jaguar cu privire modul în care încearcă să implementeze tehnologii avansate unei mașini au fost fascinante și ne duc cu gândul la un vehicul mult mai avansat decât ne-am gândi că am putea conduce în viitor.